I slutten av 2021 så lanserte Google en ny kampanje versjon, Performance Max kampanje. For en periode så har man hatt mulighet til å kjøre denne i tillegg til eksisterende kampanjer.
En Performance Max kampanje vil bruke det beste av Google automatisering slik at man kan nå ut til de rette kundene på riktig tidspunkt i alle Googles annonsebeholdninger og -formater.
Fra juli til september i år så vil Google automatisk oppdatere Smart Shopping kampanjene til Performance Max. Smart Shopping og lokale kampanjer vil fases ut.
Vi anbefaler at du snarest mulig oppgraderer kampanjene dine, den måten så har du bedre kontroll.
Image Source: Google Ads Kunngjøringer
Når du oppgraderer Smart Shopping kampanjen din, så kan dette gjøres på 2 forskjellige måter:
- Du pauser din eksisterende Smart Shopping kampanje og lager en ny Performance Max kampanje fra bunn av.
- Oppgrader kampanjen din ved hjelp av one-click verkøyet i Google Ads. Du kan enten oppgradere alle kampanjene samtidig, både Smart Shopping og lokale kampanjer, eller du kan oppgradere en bestemt kampanje en etter en.
Når kampanjene er oppgradert så anbefales det at du går gjennom kampanjen og legger til flere reklameelementer, som for eksempel tekst-, bilde- og videoelementer. Dette for at den skal kunne vises i flere beholdninger.
En annen ting som også er viktig å vite er at etter Smart Shopping kampanjen er oppgradert til en Performance Max, så endres statusen for Smart Shopping kampanjen automatisk til «fjernet». Du kan ikke endre eller aktivere Smart Shopping kampanjen på nytt, men du har fortsatt tilgang til de historiske dataene for kampanjene i Google-Ads kontoen din.